? رازهای ثروتمند شدن ?

☑️ مهارت های خودسازی

photo_2016-01-03_15-32-09
☑️مهارت های دهگانه ضروری برای زندگی کدامند ؟

?سازمان بهداشت جهانی مهارت های دهگانه ای را معرفی کرده است که هر کس باید این توانایی ها را برای داشتن زندگی فردی و اجتماعی موفق کسب کند :

? ۱- مهارت خودآگاهی
? ۲- مهارت همدلی
? ۳- مهارت روابط بین فردی
? ۴- مهارت ارتباط موثر
?۵- مهارت مقابله با استرس
? ۶- مهارت مدیریت هیجان
?۷- مهارت حل مسئله
? ۸- مهارتت تصمیم گیری
?۹- مهارت تفکر خلاق
?۱۰- مهارت تفکر نقادانه

?مهارت خودآگاهی

توانایی شناخت نقاط ضعف و قوت و یافتن تصویری واقع بینانه از خود . شناخت نیازها و تمایلات فردی برای آشنایی با حقوق و مسئولیت های فردی – اجتماعی

?مهارت همدلی

درک کردن دیگران و مشکلاتشان در هر شرایطی . این مهارت به دوست داشتن و دوست داشته شدن و در نتیجه ، روابط اجتماعیِ بهترِ افراد با یکدیگر می انجامد .

?مهارت روابط بین فردی

مشارکت و همکاری با دیگران ، همراه با اعتماد واقع بینانه ، که در کنار تقویت دوستی ها ، دوستی های ناسالم را خاتمه می دهد تا کسی از چنین روابطی آسیب نبیند .

?مهارت ارتباط موثر

درک بهتر نیازها و احساسات دیگران ، به شیوه ای که فرد بتواند نیازها و احساسات خودش را نیز در میان بگذارد . تا ارتباطی رضایت بخش شکل گیرد .

?مهارت مقابله با فشار عصبی

با آموختن این مهارت افراد هیجان های مثبت و منفی را در خود و دیگران می شناسند و سعی می کنند واکنشی نشان دهند که این عوامل مشکلی برای آنها ایجاد نکنند .

?مهارت مدیریت هیجان

هر انسانی که در زندگی خود با هیجانات گوناگونی از جمله غم ، خشم ، ترس ، خوشحالی ، لذت و موارد دیگر مواجه است که همه این هیجانات بر زندگی او تاثیر می گذارد . شناخت و مهار این هیجانات ، همان مدیریت هیجان است . برای کسب این مهارت فرد به طور کامل باید بتواند احساسات و هیجانات دیگران را نیز درک و به نوعی این هیجانات را مهار کند .

?مهارت حل مسئله

زندگی سرشار از مسائل ساده و پیچیده  است . با کسب این مهارت بهتر می توانیم مشکلات و مسائلی را که هر روز در زندگی برایمان رخ می دهند ، از سر راه زندگی مان برداریم .

?مهارت تصمیم گیری

برای برداشتن هر قدمی در زندگی باید تصمیم گیری کنیم ، مسیر زندگی انسان را تصمیم گیری های او مشخص می کند . با آموختن این مهارت هداف خود را واقع بینانه تعیین و از میان راه حل های موجود بهترین را انتخاب می کنیم و مسئولیت عواقب آن را نیز به عهده می گیریم .

?مهارت تفکر خلاق

تفکر یکی از مهمترین مهارت های زندگی است . مهارت تفکر خلاق ، همان قدرت کشف ، نوآوری و خلق ایده ای جدید است تا در موارد گوناگون بتوانیم راهی جدید و موثر بیابیم . با آموختن تفکر خلاق ، هنگام مواجهه با مشکلات و دشواری ها احساسات منفی را به احساسات مثبت تبدیل می کنیم .
هنگامی که تفکر خلاق را می آموزیم دیگر مشکلات زندگی مزاحم ما نیستند ، بلکه هر کدام فرصتی هستند تا راه حل های جدید بیابیم و مشکلات را به گونه ای حل کنیم که کسی تاکنون این کار را نکرده باشد .

?مهارت تفکر نقادانه

این مهارت موجب می شود هر چیزی را به سادگی قبول یا رد نکنیم و پیش از آن، موضوع مورد نظر را به خوبی مورد بررسی قرار دهیم و پس از آند، در مورد رد یا پذیرش آن تصمیم گیری کنیم .
با آموختن تفکر نقادانه فریب دیگران را نمی خوریم و به عاقبت امور به خوبی فکر می کنیم و دقیق و درست تصمیم می گیریم و ارتباطات درستی برقرار می کنیم . ??☯

0