? رازهای ثروتمند شدن ?

مباحث منتخب بازاریابی

IMG_20150420_095618

استراتژی های بازاریابی در چرخه عمر محصول
همانطور که در بخش های قبل نیز به آن اشاره شد، مدیران بازاریابی در هریک از مراحل چرخه عمر محصول می بایست استراتژی های کارآمدی را برای موفقیت محصول در بازار اتخاذ نمایند. در ادامه این بخش، به برخی از متداولترین استراتژی های کاربردی بازاریابی در هریک از این مراحل خواهیم پرداخت.

استراتژی های بازاریابی در مرحله ورود به بازار
در این مرحله، محصول جدید دارای مزایایی مانند نوآوری، منحصر بفرد بودن و یا توانایی رقابتی بر اساس قیمت و کارکردهای کیفی و بصری در مقایسه با رقبای خود است.
همانطور که در بخش های قبل نیز به آن اشاره شد، شرکت ها ممکن است در توسعه محصولات خود رویکردهای تشابه یا تمایز را اتخاذ نمایند. بر اساس همین رویکردها، چهار نوع استراتژی را می توان مدنظر قرار داد:

الف) استراتژی های بازاریابی برای ورود به بازار بر اساس رویکرد تمایز
با توجه به متمایز بودن محصول نسبت به رقبا، شرکت این فرصت را خواهد داشت تا با ارائه محصول به صورت خاص و قیمت بالا، از فرصت بوجود آمده و نبود رقبای جدی برای محصولات خود، حداکثر بهره برداری را نماید. در این میان بر اساس میزان فراگیری و بازار بالقوه یک محصول، شرکت ها دو نوع استراتژی را به شرح زیر اتخاذ می نمایند:
۱)  استراتژی سودآوری بالا و سریع (High Skimming): همانطور که از معنای واژه انگلیسی این استراتژی بر می آید، یک شرکت با اتخاذ چنین استراتژی در صدد است تا از بازار افشره گیری و شیره کشی کند و برای این منظور، محصولات خود را با بالاترین قیمت و حداکثر تبلیغات روانه بازار می نماید. بسیاری از برندهای معروف در حوزه محصولات تکنولوژیک، خودرو، کالاهای مد و نیز تورهای مسافرتی چنین ویژگی هایی را دارند. برای مثال، شرکت های اپل، سامسونگ یا ال جی محصولات خود را در هر بار ورود به بازار با حداکثر قیمت و تبلیغات گسترده ارائه می نمایند.

۲)  استراتژی سود آوری بالا و آهسته (Low Skimminhg): مهمترین تفاوت این استراتژی با استراتژی قبل، سرعت آهسته تر آن به دلیل تبلیغات محدود برای محصولات است. این نوع استراتژی عموما برای محصولات خاص و لوکس مفید است و یک شرکت به دلیل نداشتن توانایی لازم برای تولید یا برآورده ساختن همه تقاضاهای احتمالی در بازار ابتدا سعی می نماید تا تمرکز خود را بر روی مشتریان ارزنده تر قرار دهد.

ب) استراتژی های بازاریابی برای ورود به بازار بر اساس رویکرد تشابه

زمانیکه یک شرکت محصولات مشابهی را با رقبای خود روانه بازار می نماید، امکان رقابت بر اساس خاص بودن و فروش محصولات با قیمت بالاتر امکان پذیر نیست. در چنین استراتژی هایی، دو مولفه کلیدی قیمت رقابتی و نحوه تبلیغات، تعیین کننده دو نوع استراتژی کارآمد برای این دسته از محصولات هستند:
۱)  استراتژی نفوذ سریع (Rappid Penetration): در این استراتژی یک شرکت محصولات خود را با قیمت مشابه یا کمتر از رقبای خود و با تبلیغات گسترده روانه بازار می نماید. شرکت های ژاپنی در دهه ۱۹۸۰ با چنین استراتژی هایی توانستند بسیاری از رقبای آمریکایی و اروپایی خود را به زانو درآورند.

۲)  استراتژی نفوذ آهسته (Slow Penetration): مهمترین تفاوت این استراتژی با استراتژی قبل، سرعت آهسته تر آن به دلیل تبلیغات محدود برای محصولات است. این نوع استراتژی عموما برای محصولاتی است که بازار بزرگی نداشته و یا شرکت ارائه دهنده آنها بودجه تبلیغاتی بالایی را ندارد. در این استراتژی یک برند با سرو صدای کم سهم رقبای خود را بدست می آورد. شرکت های چینی در اجرای این استراتژی ها موفق بوده اند.
(برگرفته از کتاب مباحث منتخب بازاریابی- نوشته دکتر بابک بهبودی)

»»» کانال تلگرام ( کلیک کنید )  «««

 در صورتی که میپسندید، کلیک کنید ????
1+

کاربرانی که این مطلب را پسندیده اند:

  • avatar